Selasa

Keris Dapur Tilam Sari

Keris Dapur Tilam Sari
Pamor Melati sinebar
Est. Pajajaran



 

Maksud di sebalik falsafah empu terhadap dapur Tilam Sari adalah mengambil pengertian Tilam sebagai tempat pembaringan, tempat beristirahat dan daripada segi bahasa moden bermaksud tempat tinggal. Sari pula bermaksud harum, wangi, semerbak.

Pengertian Tilam Sari apabila di cantumkan adalah membawa makna bagi mendapatkan tempat berteduh yang harum semerbak baik di hadapan Tuhan Yang Maha Esa maupun sesama manusia. Konsep doa daripada empu yang diharapkan terhadap keris berdapur Tilam Sari adalah agar pemilik atau penghuni rumah yang merawat keris berdapur Tilam Sari akan selalu mendapatkan kemuliaan, kebahagiaan, kedamaian, nama yang harum, dihormati orang disekelilingnya dan selalu mendapatkan perlindungan keselamatan daripada Tuhan Yang Maha Esa.

Pamor yang dikenakan di keris Tilam Sari ini adalah berpamor melati sinebar
Mirip pamor Tetesing Warih, merupakan bulatan bersusun rangkap tiga atau lebih tetapi bulatannya tidak sempurna betul dengan garis tengah sekitar 1cm. Tempatnya ditengah bilah dan jarak satu bulatan dengan lainnya sekitar 1 cm atau lebih. Pamor ini tergolong tidak pemilih dan tuahnya untuk mencari rejeki.

Ricikan keris tilam sari adalah bergandik polos, tikel alis, pijetan dan tingil. Ricikan tingil berbentuk tonjolan tajam seperti duri hanya sedikit sekali nampak, letaknya tepat diakhir tikungan wedidang daripada sebilah keris berdapur tilam sari.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pages

Popular Posts